Een voorgespiegeld tekort van ruim 30.000 werknemers in de zorgsector zorgt voor een zorginfarct voor alle Nederlanders. Resulterend uit de sterke bezuiniging op de zorg en de toenemend vergrijzende beroepsbevolking kampt Nederland met lange wachttijden en verkeerde of uitgestelde diagnoses.
21,9% van de huisartsen ervaart meerdere keren in de afgelopen vijf jaar dat ze geen patiënten meer kunnen aannemen. Dit zal in de aankomende jaren toenemen naar 36,4%.
52% van de huisartsen ervaart dagelijks uitlopende spreekuren en kan hierdoor niet de benodigde zorg bieden. 59% geeft zelfs aan dat de noodzakelijke werkzaamheden niet afkomen in de reguliere werktijd.
45% van de huisartsen geven aan dat de werklast binnen de praktijk te zwaar is. 20% geeft aan dat de complexiteit van de zorgvragen te hoog is.
Het lukt de artsen nog maar amper de zorg te leveren die ze willen en er worden fouten gemaakt door de hoge werkdruk. De huisartsen zien de toekomst somber in. Al bijna 20 jaar trekken ze aan de bel in politiek Den Haag, maar er kwamen alleen maar meer taken bij.
COPD is een chronische ziekte van de longen. Ter behouden van gezondheid en daarbij de kwaliteit van leven, is het belangrijk om COPD vroegtijdig te herkennen.
Herken de verschillende vormen van huidkanker vroegtijdig en voorkom uitzaaiing. Huidkanker is goed te behandelen, zolang het maar vroegtijdig wordt vastgesteld.
Bij klachten in de borststreek zoals pijn op de borst, hartritmestoornissen, hartfalen of hoge bloeddruk is snelle diagnose van belang.
De Nederlandse zorgsector ondersteunen bij het ontstane zorginfarct, dat is waar MediHealthGroup zich voor inzet en hard maakt.
Patiënten kunnen door de ondersteuning eerder een consult inboeken. De huisarts wordt minder belast en de kwaliteit van de zorg wordt gewaarborgd
Met E-health wordt de communicatie tussen arts en medisch specialist geoptimaliseerd, kunnen wachtrijen gefilterd en voorkomen worden en de duur van het consult wordt ingekort.
Taakherschikking zorgt dat de geringe tijd van medisch specialisten effectief benut wordt waarmee er eerder en een betrouwbaardere diagnose gesteld kan worden.
Administratieve uitbesteding van doorverwijzingen, declaratie en communicatie met de patiënt worden opgevangen waardoor arts ontlast kan worden.
In de huidige situatie worden maar liefst 83% van de patiënten onterecht doorverwezen naar de dermatoloog. Dit zorgt naast onnodige kosten voor lange wachtrijen bij zowel de huisarts als bij de dermatologen. De huidige situatie is inefficiënt en legt extra druk op zowel de huisarts als specialist. Hierdoor kost dit gemiddeld 8,7 miljoen euro met de daar bijkomende drukte van dien. Wanneer MediHealthGroup ondersteunt zal de wachtlijst van de dermatoloog, maar ook huisarts verminderen, maar nog belangrijker wordt er met dit proces 3,25 miljoen euro bespaard.