Ster in preventieve zorg
Ma t/m vr voor 17:00 besteld, dezelfde dag nog verwerkt
Terug naar alle artikelen

Slecht slapen of in slaap kunnen komen? Oplossing!

Blog 16 augustus 2022
Slapeloosheid

Ik kan niet meer slapen

Niet kunnen slapen door stress. Het is vier uur in de nacht en er spoken allerlei gedachten door je brein. Inmiddels ben je klaar met naar het plafond te staren. Je bent je er bewust van dat je nu wel echt moet gaan slapen. Immers gaat de volgende ochtend de wekker alweer, en heb je nog het nodige te doen. Je werkgever en gezinssituatie vragen veel van je. Alhoewel je ontzettend moe bent, lukt het toch maar niet om in slaap te komen. Je herkent deze situatie vast wel. Slaapproblemen zijn vaak overdagproblemen en worden vaak veroorzaakt door stress.

Oorzaken van slapeloosheid en slecht slapen

Volgens het gezondheidsrapport van DAK is er een significante toename van slaapstoornissen. Steeds meer mensen ervaren last van de gevolgen van te weinig of slecht slapen. Dit probleem vormt zich voornamelijk onder werkenden tussen de 35 en 65 jaar. Het DAK Health Report meldt een algemene stijging van maar liefst 60% in de afgelopen zeven jaar. En dat is niet verwonderlijk. Onze werktijden zijn niet langer meer acht uur per dag. Veel van de professionals zijn 24 uur per dag bereikbaar – via e-mail, telefoon of WhatsApp. Ons stressniveau neemt voortdurend toe.

Stress en slaapstoornissen

Slaapproblemen zijn slechts een van de vele effecten die langdurige stress op ons kan hebben. De verbanden tussen stress en de effecten ervan zijn voor ieder mens anders. Ook de intensiteit van de effecten en symptomen veroorzaakt door stress kan sterk variëren. Soms hebben we daarom moeite om de symptomen aan de oorzaak te koppelen. Het is des te belangrijker om onze stress bloot te leggen. Als onze stress langer aanhoudt, kan dit onze hormonale balans beïnvloeden . Het lichaam kan de constante stress niet meer compenseren en raakt uit balans. Onze hormoonhuishouding is niet alleen een gevoelig systeem, het is ook verantwoordelijk voor ons slaap-waaksysteem.

Slapen Slapeloosheid slaapstoornis

Wanneer is er sprake van slaapproblemen?

Een nacht resulteert doorgaans helemaal geen probleem, en komt bij de meeste mensen wel voor. Bij een nacht te weinig slaap, zul je last kunnen krijgen van vermoeidheid en verminderd energie. Maar gebeurt dit voor een langere periode, dan ontstaat de kans dat dit chronisch wordt. Dit kan van invloed worden op je gezondheid. Chronische slapeloosheid leidt tot concentratieproblemen, stressklachten en mogelijk een burn-out.

Chronische slapeloosheid

Chronische slapeloosheid wordt daarom ook een slaapstoornis genoemd. Bij een slaapstoornis door stress heb je vaak moeite om in slaap te vallen of om door te slapen. Bovendien zijn er meerdere symptomen die duiden op slapeloosheid. De meest voorkomende symptomen zijn:

  • moeite hebben om in slaap te vallen, het duurt langer dan 30 minuten;
  • je wordt ‘s nachts vaak wakker en komt niet meer in slaap;
  • flink te kort aan slaap;
  • te vroeg wakker worden;
  • heel moe wakker worden;
  • last hebben van concentratie- en geheugenproblemen;
  • in meerdere mate last hebben van vermoeidheidsklachten;
  • minder goed werkend immuunsysteem.

Wat kan je doen tegen slaapproblemen?

Je kan een aantal dingen doen om proberen in slaap te komen. Zo kan je bijvoorbeeld een aantal kleine aanpassingen doen in de slaapkamer. Verstop bijvoorbeeld de wekker. Niet zodat je niet wakker kunt worden van de wekker. Maar juist zodat je niet gefocust bent op de tijd die almaar doortikt. Probeer ook eens de temperatuur van de slaapkamer te verlagen. Dit kan je doen door het raam van de slaapkamer open te houden voor koude en frisse lucht in de slaapkamer.

Een hele belangrijke is, dat je alles dat licht en maar enigszins geluid geeft, verwijdert uit de slaapkamer. Dit leidt je af om in slaap te kunnen komen. Lukt het nog steeds niet om in slaap te komen? Blijf dan niet eindeloos in bed liggen, maar probeer je lichaam te ‘resetten’. Ga vooral uit bed, en ga weer terug naar bed zodra je weer slaperig wordt. Tijdens het ‘resetten’ van je lichaam, kan je het best even ‘hersenloze dingen’ doen. Doe even de alledaagse dingen zoals, de vaatwasmachine in of uitruimen, of ga je kleding strijken. Probeer na ongeveer 25 minuten opnieuw in slaap te komen.

Nog steeds problemen met slapen?

Het kan voorkomen dat de mate van stress dermate hoog is, dat slapen hoe dan ook niet gaat lukken. In dat geval zal je de bron van het probleem moeten aanpakken. Achterhaal waar de stress vandaan komt, en werk daaraan. Tegenwoordig is stress eenvoudig te achterhalen met een neurotransmitter test. De NeuroSpot is de nummer één door specialisten aanbevolen neurotransmitter test, en is eenvoudig thuis uit te voeren.

Breng vandaag nog jouw brein in balans

NeuroSpot

De nummer één neurotransmitter test
Jouw brein in balans door helder inzicht in je stress. Achterhaal de symptomen en werk aan je psychische en/of lichamelijke gesteldheid.

  • De meest complete test op de markt
  • Op basis van 5 stresshormonen en 3 neurotransmitters
  • Ontvang een gepersonaliseerde rapportage
  • Keuze uit NeuroSpot Basis en NeuroSpot Plus+
Hoe werkt de NeuroSpot?
Deel dit artikel

Relevante artikelen