Weten of jij in aanmerking komt voor een kosteloos huidonderzoek?

Start met preventief gratis lichaamsonderzoeken en achterhaal de invloed op jouw vitaliteit

Doe hier de test
Ster in preventieve zorg
Ma t/m vr voor 17:00 besteld, dezelfde dag nog verwerkt
Terug naar alle artikelen

Hoe kan ik minder snaaien, snacken of snoepen?

Blog 25 juli 2022
snaaien snacken en snoepen

Snaaien, snoepen of snacken is in de meeste gevallen iets heel normaals

Snaaien, snoepen of snacken; iedereen doet het wel eens. In de late avond uurtjes zin krijgen in iets ongezonds, snaaien is iets heel normaals hier hoef jij je dan ook niet zorgen om te maken. Echter, als het je niet lukt om het bij een aantal chipjes of een stukje chocolate houden, wordt snaaien abnormaal. Dit komt omdat het uiteindelijk tot het negatief gevolg kan leiden dat het snaaien jouw gewicht beïnvloed. Maar waar komt het snaai gedrag vandaan en wat kan ertegen gedaan worden?

De knop omzetten om minder te gaan snaaien

Als je van jouw snaaigedrag af wilt is het belangrijk dat je bewust wordt wat jouw rede is om ‘s avonds nog in grote maten te snaaien. Voor iedereen is die rede anders. Die rede heeft vaak niks te maken met het hebben van een hongergevoel. Ook is het belangrijk dat je herkend wanneer je wilt gaan snaaien. Krijg je wel genoeg voedingsstoffen en de goede voedingsstoffen binnen?

Waar komt het snaaien vandaan?

Hieronder een overzicht van mogelijke oorzaken van het snaaien.

1.Snaaien uit een emotie 

Emoties is wat betreft het snaaien een grote boosdoener. Je verdrietig, boos, gefrustreerd of eenzaam voelen kan het gedrag op snaaien vergroten. Wij mensen zijn namelijk opgevoed met het idee dat eten iets troostend is. Het begint al van jongs af aan. Het begint al in je jongeren jaren want wanneer je gevallen was kreeg je vaak een snoepje om de pijn te verzachten.

Wat kan je eraan doen?

het is in eerste instantie belangrijk dat je bewust bent van het willen snacken door een emotie. Door welke emotie wil ik snacken? en kan ik er wat aan doen? Je kan de emotie van je afschrijven in de vorm van een dagboek, gedicht of een brief. Ook kan je de emotie verhelpen op een creatieve manier door bijvoorbeeld te gaan schilderen.

emotie eters

2. De oorzaak komt door alcohol

Een hongerig gevoel door alcohol kan een ander mogelijke oorzaak zijn voor het bovenmatig snaaien. Alcohol zorgt voor de activatie van jouw hypothalamus, een onderdeel van de hersenen, waardoor er een hongergevoel ontstaat. Verder ziet jouw lichaam alcohol als een vloeistof die snel het lichaam moet verlaten. Om dit voorgaande proces te laten afspelen heeft je lichaam energie nodig, verlaagt je glucosegehalte en krijg je uiteindelijk zin in koolhydraatrijk voedsel.

Wat kan je eraan doen?

Wanneer je thuis bent kan je, in plaats van het grijpen naar ongezonde snacks, kiezen om een gezonde snack nemen. Zorg er dan wel voor dat je dit soort snacks in huis hebt.
Als je op een feestje bent is dit uiteraard wat lastiger. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kan doen om zelfs op een feestje het snacken tot een minimum te beperken: Je kan zelf gezonde snacks meenemen, de snacks die er zijn met mate eten of minder alcohol drinken.

Snaaien door het nuttigen van alcohol

3. Snaaien door het zien als een gewoonte

Mensen die snaaien vanwege hun emoties worden ook wel emotie eters genoemd. Bij emotie eters wordt vaak van jongs af aan onbewust aangeleerd dat het eten van ongezonde voedingsmiddel als troostmiddel kan dienen. Wanneer je gevallen bent, krijg je bijvoorbeeld een snoepje voor de pijn. Hierdoor is het een gewoonte geworden dat je gaat eten wanneer je gefrustreerd, boos, verdrietig of gestrest bent.

Wat kan je eraan doen?

Wanneer je een emotie voelt is belangrijk dat er wordt afgevraagd waar de emotie vandaan komt en welke emotie het is. Probeer hier met iemand over te praten, indien je merkt dat het gedrag uit de hand loopt. In plaats van te eten om de negatieve emoties te verwerken, kunnen de emoties ook geuit worden op een creatieve manier door: te schilderen, tekenen, dichten of schrijven.

door gewoonte snaaien

Hoe bevorderd mijn DNA mijn gezondheid?

Wij van MediHealthGroup bieden jou een oplossing om een balans te vinden in het afvallen waarbij we kijken naar de behoeftes van jouw lichaam. Deze oplossing komt in de vorm van een test genaamd  MetaCheck. De MetaCheck is een test waarmee we onderzoeken wat jouw behoeftes zijn voor jouw lichaam. Hierbij kijken we o.a. naar de stofwisseling van koolhydraten, eiwitten of vetten. Met het resultaat uit het onderzoek ontvang jij een volledig persoonlijk dieet afgestemd op jouw lichaamsbehoefte. Doordat jouw lichaam de juiste behoeftes binnen krijgt ga jij zich zowel mentaal als vitaal beter voelen en wordt dit op een natuurlijke manier gereguleerd. Doordat uw lichaam de juiste behoeftes binnen krijgt gaat u zich zowel mentaal als vitaal beter voelen en wordt dit op een natuurlijke manier gereguleerd. Naast de positiviteit die dit met zich meebrengt, voorkomt u hierdoor ook het risico op diverse ziektes zoals: Obesitas, Diabetes Type 2, Hart- en vaatziekten en COPD.

Wil jij van je snaaigedrag af?

Dit kan! Op basis van jouw DNA wordt er een voedingsschema gemaakt. Hierdoor wordt de kans op snaaien minimaal!

  • Inzicht op jouw metabolisme
  • Gratis persoonlijk voeding -en sportadvies
  • Gratis toegang tot Nutrition portal
Bestel het hier!
Deel dit artikel

Relevante artikelen