Weten of jij in aanmerking komt voor een kosteloos huidonderzoek?

Start met preventief gratis lichaamsonderzoeken en achterhaal de invloed op jouw vitaliteit

Doe hier de test
Ster in preventieve zorg
Ma t/m vr voor 17:00 besteld, dezelfde dag nog verwerkt
Terug naar alle artikelen

Het effect van te weinig slaap op afvallen

Blog 25 augustus 2022
effect van slapen op afvallen

Wat merk ik bij slaaptekort?

Concentratieproblemen, gebrek aan energie, humeurig of een verminderde reactievermogen het zijn allemaal symptomen van slaaptekort. Slaaptekort heeft een effect op allerlei activiteiten zoals: autorijden, mindere werkprestaties, mindere schoolprestaties en iemand zijn humeur. Ook heeft te weinig slaap een effect op het verliezen van gewicht. Door weinig slaap kan het zo zijn dat je in mindere maten gewicht verliest of zelfs aankomt. Hoe is dit nou mogelijk? Lees het verder!

Waar komt te weinig slaap vandaan?

Er wordt geadviseerd om elke nacht tussen de 7 en 9 uur te slapen. Er is hierbij geen vaste norm, bij elke persoon ligt de gemiddelde slaapbehoefte anders. Wanneer je buiten je eigen slaapbehoefte treedt, is er sprake van een slaaptekort door te weinig slaap.

Ook kan je voldoen aan deze gemiddelde slaap behoefte maar slecht slapen. Slecht slapen ligt aan hoe diep iemand slaapt. Als je erg licht slaap is de kans groot dat je vaak wakker wordt in de nacht waardoor je niet genoeg uitrust.

Beide oorzaken zorgen voor een te kort aan slaap, dat weer effect heeft op het verliezen van gewicht.

slaap te kort en het verliezen van gewicht

Invloed van een te kort aan slaap op gewichtsverlies

Bij een slaaptekort heb je op een dag minder energie als normaal. Als je minder energiek bent zal je lichaam sneller smachten naar suiker. Als je smacht naar suiker en weinig energie hebt om dit gevoel te onderdrukken, zal je sneller snoepjes en koekjes pakken. Deze producten bevatten veel suikers en calorieën. Hierdoor zal je dieet minder goed verlopen of zelfs aankomen.

Ook door het minder hebben van energie zal je niet alles uit je sportsessie halen. Door het niet alles eruit halen zal je minder calorieën verbranden. Door het minder verbranden van calorieën kan het zo zijn dat je meer calorieën eet dan dat er verbrand worden. Hierdoor zal je aankomen.

Probeer daarom eerst je slaap onder controle te krijgen en begin daarna met afvallen.

De metacheck een mogelijke oplossing bij afvallen

Wij van MediHealthGroup bieden jou een oplossing om een balans te vinden in het afvallen waarbij we kijken naar de behoeftes van jouw lichaam. Deze oplossing komt in de vorm van een test genaamd  MetaCheck. Hierbij kijken we o.a. naar de stofwisseling van koolhydraten, eiwitten of vetten. Met het resultaat uit het onderzoek ontvang jij een volledig persoonlijk dieet afgestemd op jouw lichaamsbehoefte. Doordat jouw lichaam de juiste behoeftes binnen krijgt, ga jij zich zowel mentaal als vitaal beter voelen en wordt dit op een natuurlijke manier gereguleerd.

 

Nieuwsgierig naar de behoefte op basis van jouw DNA?

Bestel de MetaCheck! Het uitvoeren van de test is gemakkelijk en kan je zelf thuis uitvoeren. Binnen 2 weken ontvang je dan het resultaat met het overzicht van welk type metabolisme je hebt.

  • Inzicht op jouw metabolisme
  • Gratis persoonlijk voeding -en sportadvies
  • Gratis toegang tot Nutrition portal
bestel het hier!
Deel dit artikel

Relevante artikelen