Ster in preventieve zorg
Ma t/m vr voor 17:00 besteld, dezelfde dag nog verwerkt
Terug naar alle artikelen

Geheugenverlies tijdens burn-out met handige tips

Blog 8 juli 2022
geheugenverlies tijdens een burnout

Maak je zo min mogelijk druk over geheugenverlies bij een burn-out

Jaarlijks ervaart 17 procent van de beroepsbevolking in Nederland klachten die horen bij een burn-out, dat is maar liefst 1 op 6 werknemers. Het is hierom volgens het OM van speciale zaken beroepsziekte nummer 1. In de afgelopen vijf jaar is uitval door stress helaas 8 keer zo hoog geworden. Geheugenverlies is een van deze burn-out klachten.

Ondanks dat een burn-out gezien wordt als beroepsziekte, hoeft een burn-out niet alleen veroorzaakt te worden door werksituaties. Het kan namelijk ook zo zijn dat je voor een langere tijd voor een ziek familie lid heb gezorgd of wanneer je een zware studie hebt gevolgd. Het is dus belangrijk dat stressklachten zoals geheugenverlies serieus worden genomen. Dit soort klachten zijn eigenlijk signalen die jouw lichaam je geeft, om aan te geven dat je op dat moment teveel van jezelf eist. Een burn-out bestrijden is een lang en zwaar traject waardoor het voorkomen van een burn-out vele malen beter is dan het genezen.

Hoe kan er geheugenverlies bij langdurige stress ontstaan?

Wanneer er sprake is van langdurige stress produceert het lichaam gedurende een lange periode teveel cortisol. Cortisol is een stresshormoon die ervoor zorgt dat je hartslag toeneemt en je ademhaling versnelt. Bij grote hoeveelheden kan dit hormoon ervoor zorgen dat de hippocampus (een belangrijk gebied in de hersenen) ontregeld raakt. Wanneer de hippocampus ontregeld raakt kan de stress niet meer afgeremd worden en geeft dit klachten zoals: geheugenproblemen, depressieve gevoelens en paniekaanvallen.

Volgens een onderzoek vanuit de Radboud Universiteit hebben mensen tot 1,5 jaar na hun burn-out nog steeds last van geheugenverlies en concentratie problemen. Er wordt dan nog steeds een verhoogde concentratie van Cortisol gevonden in het lichaam.

Hoe kan ik het beste omgaan met geheugenverlies?

Er zijn een aantal handige trucjes zodat je beter kan omgaan met geheugenverlies.

  1. Probeer alle belangrijke dingen die je moet onthouden op te schrijven. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld post its die je op handige plekken kan opplakken.
  2. Zet belangrijke afspraken/gelegenheden in de agenda van jouw smartphone. Gebruik hierbij ook de meldingsfunctie. Wanneer jouw afspraak dan zover is, zal jouw smartphone een melding geven zodat je zeker weten op tijd komt. Ook kan het zetten van wekkers helpen om afspraken niet te vergeten. Je kan hier zelfs een omschrijving bij typen zodat je weer wordt herinnerd waarvoor de wekker bedoeld was.
  3. Leg alles op een vaste plek. Wanneer je dit lang genoeg zal doen, zal het op en gegeven moment automatisme worden. Denk hierbij aan spullen zoals sleutels en portemonnees.
  4. Probeer je zo min mogelijke druk te maken over het geheugenverlies. Het is belangrijk om de gedachtes niet te onderdrukken. Wanneer je dit wel doet krijg je het zogenoemde “white bear phenomenon”. Dit houdt in dat als je bepaalde gedachtes wilt onderdrukken ze juist maar blijven opkomen. Als je tegen jezelf zegt dat de gedachtes er gewoon mogen zijn en het oké is dat ze er zijn, zullen de voordat je het weet verdwenen zijn.
  5. En als laatst probeer af en toe tot rust te komen.

Tips voor geheugenverlies tijdens een burn out

Een burn-out kan bijvoorbeeld voorkomen worden door een Neurospot uit te voeren. Een NeuroSpot stresstest bestaat uit een combinatie van een eenvoudige urine- en speekseltest en een uitgebreid adviesrapport. Het testresultaat bestaat uit een gedetailleerd, persoonlijk en patiëntvriendelijk document met een advies voor verdere behandeling. Wanneer je de stresstest thuis hebt uitgevoerd, is deze klaar voor verzending naar het laboratorium, en krijg je snel inzicht over de concentratie stresshormonen in jouw lichaam. Wanneer jouw resultaten bekend zijn heb je een inzicht van de concentratie stresshormonen die in jouw lichaam gemeten zijn. Aan de hand hiervan kan er actie worden ondernomen. Hierdoor neemt de kans op succes en een verbeterd welzijn enorm toe.

Download hier de NeuroSpot voorbeeldrapportage  >

Pak nu jouw stress aan!

Doe nu je stresstest door een eenvoudige klik op de knop hieronder

  • Snel en betrouwbaar resultaat
  • Inzicht in je stresslevels
  • Ontvang een uitgebreid rapportage
Bestel hier!
Deel dit artikel

Relevante artikelen